הרחבת עצם צרה

כאשר שיניים חסרות, יש צורך להשלים אותן. אחת הדרכים להחזיר את התפקוד, החיוך והאכילה בצורה אולטימטיבית ניתן לבצע שתלים דנטליים. לצורך ביצוע שתלים אנו זקוקים לנפח עצם מינימלי, אבל לעיתים, גם כשהעצם גבוהה מספיק, היא צרה מידי. דר' מאיר אבירם, ממרפאות 'טיפול בחיוך' המבצעות השתלות שיניים מורכבות, סוקר שיטה שיכולה לעזור גם לאלו שאמרו להם שאין להם מספיק עצם לביצוע שתלים.

כמעט כל חברות השתלים מייצרות היום שתלים ברוחב שנע בין 3 מ"מ ל-6 מ"מ, ויש צורך בלפחות 1 מ"מ נוסף של עצם סביב השתל על מנת שתהיה חביקה טובה של השתל על ידי עצם הלסת. אם העצם צרה מדי, השתל יבלוט ממנה החוצה (ראה תמונה), לא יהיה לו מספיק עיגון והוא עשוי להיכשל.

בהתאם, יש לבצע לפני שאנחנו שמים שתלים בעצם, הרחבה של רכס העצם, כך שעוביה המינימלי יהיה 4 מ"מ. קי

ימות מספר טכניקות שנותנות מענה לבעיה זו, אחת מהן נקראת: פיצול רכס, ואותה נסקור במאמר זה. הסרטון שצירפנו למטה מדגים את השיטה בפירוט, ואם יש לכם סבלנות לצפות באנימציה של 8 דקות אנו ממליצים בחום לעשות זאת, כי כמו שנאמר, טוב מראה עיניים מאלף מילים.

מי מבצע את התהליך של פיצול רכס?

התהליך מבוצע בעיקר על ידי מומחי פה ולסת, לעיתים על ידי מומחי חניכיים, ומדי פעם גם על ידי מיעוט רופאי שיניים בישראל שיש להם ניסיון כירורגי רב.

למיטב ידיעתנו התהליך איננו מבוצע ע"י רופאי שיניים או אפילו מומחים במסגרת קופות החולים, מפאת מורכבותו הרבה. התהליך מצריך גם שימוש במכשירים שאינם מצויים בכל מרפאת שיניים. עם זאת, כשאומרים לכם שאצלכם לא ניתן לבצע שתלים כי אין לכם מספיק עצם ואתם נידונים לחיות עם תותבות נשלפות שיציקו לכם עד סוף החיים, כדאי לכם לקבל חוות דעת שנייה מאנשים שיודעים לבצע את התהליך.

פיצול רכס לפני ביצוע שתלים – פירוט התהליך:

  1. לאחר שביצענו הרדמה מקומית, מבצעים חריץ עדין ברכס העצם על ידי מכשיר מיוחד הנקרא פיאזו.
  2. את החריץ אנו מרחיבים בצורה עדינה והדרגתית, עם מספר סוגי מכשירים בגדלים שונים, עד שהחריץ רחב דיו כדי להחזיק את השתלים שאנו רוצים להחדיר לתוכו, לפחות 4 מ"מ רוחב.
  3. לאחר שביצענו את ההרחבה, נותר לנו חלל מרכזי שניתן למלא בעצם כתושה. בשלב זה יוכל הרופא המבצע אם להמשיך ולהחדיר לתוך המרווח גם שתלים וגם עצם כתושה בשלב אחד, או להסתפק בהחדרת עצם כתושה בלבד, מה שיחייב המתנה לקליטתה ורק אז ביצוע שתלים בשלב נוסף לאחר 4 חודשים.
  4. בהנחה שהחלטנו לשים שתלים בשלב אחד, נותרים בינם אזורים פתוחים. את האזורים הללו ממלאים בעצם כתושה, בדרך כלל ממקור סינתטי, עד מעל גובה השתלים.
  5. בתוך מספר חודשים יחלחלו תאי עצם מהקירות של העצם הטבעית שלנו, אותם קירות החובקים את הפיצול שעשינו, ויהפכו את העצם הכתושה לחלק אינטגרלי מהגוף שלנו. למעשה, העצם הכתושה תיעלם, ותהפוך לעצם טבעית.
  6. על מנת שתהליך זה יצלח, יש לכסות את האזור בדף העשוי מחומר מיוחד המכונה: ממברנה. מטרת הממברנה היא למנוע מגרגירי העצם להתפזר, כמו גם למנוע מרקמת החניכיים לחדור אל בין גרגירי העצם ולהפריע בהתגבשות העצם לעצם טבעית.
  7. מעל הממברנה אנו תופרים את החניכיים, וממתינים מספר חודשים, בדרך כלל שלושה עד ארבעה חודשים, עד שהעצם מתגבשת. התגבשות העצם מסביב לשתלים מעגנת אותם למקומם, ואז ניתן להניח עליהם מבנים וכתרים מחרסינה, בדיוק כמו מעל שתלים המבוצעים בשיטות הרגילות.

תופעות לוואי וסיבוכים בתהליך של פיצול רכס

כמו בכל תהליך כירורגי נרחב בפה, יש סיכוי סביר להופעה של נפיחות ורמה בסיסית של כאב. ניתן למנוע את התופעות האלו בקלות תוך שימוש בתרופות מיוחדות המוזרקות לאזור תוך כדי ביצוע התהליך, כך שרוב המטופלים אינם סובלים כאב משמעותי.

סיבוך אפשרי לתהליך הוא שבר של אחד מקירות העצם שפיצלנו. ניתן לעגן אותו בחזרה למקומו, אולם אז יהיה צורך לבצע את התהליך בשני שלבים, קודם להמתין לבניית העצם, ורק אז להניח את השתלים בשלב שני.

חוסר קליטה של העצם או השתלים הוא גם סיבוך אפשרי לתהליך, אולם אחוזי ההצלחה של התהליך גבוהים מאד, והסיכוי לכישלון גם אם קיים, הוא נמוך מאד.

כמה זמן אורך התהליך?

פיצול רכס הוא תהליך קצר יחסית. בדרך כלל ניתן לבצע פיצול רכס יחד עם 3 עד 4 שתלים בתוך כשעה עד שעה וחצי בלבד. כאמור, יש להמתין אחרי התהליך כ-4 חודשים לפני שאפשר להעמיס גם כתרים או תותבות מעוגנות מעל שתלים שהחדרנו בתהליך זה.

לסיכום: פיצול רכס הוא טיפול קצר בעלי אחוזי הצלחה גבוהים, המאפשר גם לאנשים שאמרו הם שלא ניתן להתקין אצלם שתלים דנטליים כי העצם שלהם צרה מדי לקבל שתלים. התקנת שתלים תוביל ששיפור ניכר באיכות החיים שלכם. תכולו לזרוק את התותבות המציקות לפח, לקבל שיניים חדשות במקומן, לאכול בקלות ובנוחות, ולחייך בפה מלא.