כתרי זירקוניה – יתרונות וחסרונות

כתרי זירקוניה – המילה האחרונה ברפואת השיניים. רפואת שיניים התפתחה בעשור האחרון לאין שיעור. ביצוע הציפויים הוא עוד דרך של הלבנת שיניים – מהירה ויפה לאין שיעור מהשיניים המקוריות שקיבלתם.

הצורך בשחזור שיניים פגומות או חסרות והצורך בחומרים עמידים הביא חוקרים רבים לחפש אחר טיפולי שיניים עמידים יותר, בינם שיניים מלאכותיות. כתרי זירקוניה הם המילה האחרונה בפיתוחם הטכנולוגי של כתרים, הבאים להחליף את הכתרים המסורתיים העשויים חרסינות ופורצלן ואת הכתרים העתיקים שהיו עשויים מתכות שונות ואפילו זהב.

ממה עשויים כתרי זירקוניה?

כתרי זירקוניה עשויים חומר עמיד במיוחד הנקרא: זירקוניום. מלבד תכונת העמידות, זירקוניום הוכח כבעל תכונות ביו-קומפטביליות (התאמה ביולוגית) יוצאות מן הכלל. בנוסף, מחקרים הראו שהזירקוניום הוא חומר חזק מאוד ביחס לשאר החומרים הקראמיים המוכרים כיום. תגלית הזירקוניום ( ZrO2) הביאה רופאי שיניים וחוקרים רבים לבדוק את התאמתו לתחום רפואת השיניים. בזכות היותו חומר קריסטלי קשיח בעל גוון לבן הקרוב מאוד לגוון השיניים, רופאי שיניים רבים משתמשים בו לצורכי כתרי זירקוניה.

כתרי זירקוניה ברפואת השיניים – שיא הטכנולוגיה

כתרי זירקוניה נחשבים לשיא הטכנולוגיה בתחום השתלים והכתרים ויש לכך סיבה עיקרית: כיום קיימות טכנולוגיות חדישות המאפשרות עיצוב וייצור ממוחשב של שיניים על על ידי גילוף צורת השן המבוקשת על ידי מחרטה ממוחשבת.

בלחיצת כפתור, ניתן לבנות ולעצב בהתאמה אישית לכל פה ולכל דורש, כל צורה הנדסית רצויה כגון שיניים מלאכותיות או כתרי זירקוניה, וכל שנותר לעשות הוא לשתול אותן במקומן.

כתרי זירקוניה  – התגובות

רופא שיניים לרוב מגיב בהתלהבות לשימוש בכתרי זירקוניה, ויש לכך שלוש סיבות עיקריות:

שיתוף הפעולה עם המטופל:

עיצוב כתרי זירקוניה נעשה בשיתוף פעולה מלא עם המטופל. המטופל יכול לחוות את תהליך עיצוב השיניים החדשות על מסך, יחד עם המעצב, בדיוק כמו עיצוב בית, בגד או תספורת. מערכת עיצוב כתרי זירקוניה מאפשרת לתקן, לשחזר וליצור שיניים ע"פ הזמנה אישית תוך התייעצות עם רופא שיניים במקום, הדואג לשמור על הפונקציונליות והנוחות של השתלות כתרי זירקוניה.

דיוק, אסתטיקה ועמידות:

מעבר לכך שרב המטופלים נלהבים מכך שהכתרים לא עשויים ממתכת, אלא מחומר הזירקוניום העמיד, הדיוק ביצור של כתרי זירקוניה הוא מרשים במיוחד. כיוון שייצור הכתרים נעשה באמצעות תוכנת מחשב, ניתן להגיע לדיוק מרבי וליצור שיניים מושלמות, בעלות תחושה נוחה ונעימה של שיניים אמיתיות.

נוחות:

חשוב לזכור כי למרות שכרגע, כתרי זירקוניה הם המילה האחרונה בתחום, מדובר בתחום חדש אשר לא כל הרופאים בקיאים בו, ולכן, כדאי להתייעץ עם רופא שיניים הבקיא בסוג הזה של הכתרים. ניתן לעשות מהחומר גם סוגי סתימות חזקות במיוחד הנקראות inlay או onlay, אך מחירם היקר של סתימות אלו מרתיע בדרך כלל את ציבור הלקוחות מלבצע אותן.

הבעיות מאחורי כתרי זירקוניה

כתרי זירקוניה עם זאת אינם חזות הכל. מכיוון שלחומר שקיפות רבה, אם מבצעים אותם מעל שיניים שעברו טיפולי שורש והשחירו, או מעל מבנים של השתלות שיניים שצבעם כסוף, הצבע השונה משתקף דרך הכתרי וגורם להם להיראות אפרפרים משהו. במקרים אלו עדיף לבצע כתרים עם בסיס מתכתי, כאשר בין המתכת לחרסינה מוסיפים שכבה נוספת הנקרא "אופק". שכבה זו מביאה את החרסינה שמעל הכתר להיראות עם גוון "חם" וטבעי יותר.

זאת ועוד, כתרי זירקוניה הם חזקים מאד, אבל חוזקם דועך עם השנים. גם בסוגים הטובים ביותר, שחוזקם מתחיל ב- 1200 PSI, חוזק החומק דועך לכ- 750 PSI לאחר 5 שנים של שימוש בפה.

אם קראתם טוב את המשפט הקודם, בוואי הבנתם בין השורות שיש מספר סוגים של כתרי זירקוניה, ואכן הבנתם נכון. החברות הנחשבות איכותיות יותר הן נויטאקי היפנית, ו-ויטה הגרמנית. עם זאת, מעבדות שיניים רבות משתמשות גם בזירקוניה סינית שאיכותה לא אחידה, וזאת משיקולי חיסכון בעלויות.

כתרי זירקוניה אינם נשחקים עם השנים, וזה פלוס גדול, אבל גם מינוס. מכיוון שאינם נשחקים, הם שוחקים שיניים הנמצאות מולם מבלי להישחק בעצמם, מה שגורם לאיבוד חומר שן בלסת הנגדית.

גם מבחינת רופא השיניים, קשה מאד להגיע עם זירקוניה לדיוק טוב כשמדובר בעבודות גדולות, כגון ביצוע של גשר של לסת שלימה לאחר ביצוע השתלות שיניים. הזירקוניה תהיה מדוקית יותר במקרים ל גשרים קצרים של 3 – 5  שיניים.

תקצר היריעה מלציין את כל הפלוסים והמינוסים של כתרים אלו, ולכן נסכם ונציין כי השימוש בכתרי זירקוניה צריך להיות מותאם למקרה, וכי בידו האמונה של רופא שיניים טוב, המלווה בטכנאי חרסינה מצוין, גם הכתר הפשוט ביותר יראה טוב יותר מכתר זירקוניה המבוצע על ידי רופא שיניים בינוני המלווה בטכנאי חובב. צפו בסרטון על הכנת כתרי זירקוניה ביום אחד: