שחיקת שיניים – תהליך הרסני

שחיקת שיניים עשויה להוביל לבעיות רבות במערכת הלעיסה. חומר השן המגן עליה, האמאייל, נשחק וחושף את השכבות הפנימיות של השן: הדנטין ואח"כ את מוך השן.

אנשים הסובלים מהתופעה של שחיקת שיניים מדווחים על רגישות גבוהה בשיניים השחוקות, כאבים באכילה, וגם על בעיות במפרקים המעגנים את הלסת התחתונה לגולגולת ונמצאים מתחת לאוזניים.

עם חלוף השנים השיניים חשופות למגוון תהליכים הרסניים הגורמים שחיקת שיניים

  • ארוזיה: המסה כימית של השיניים תוצאה מפעילות של מזון חומצי, או מהקאות
  • אטריזיה: שחיקה של שן מול שן
  • אברזיה: שחיקה של שיניים על ידי גורם חיצוני כמו צחצוח אגרסיבי עי מברשת שיניים רקשה, משחק של עגילי פירסינג בפה, משחק עם חפצים כמו לעיסת עפרונות ומהדקי נייר וכו…

שחיקת שיניים לילית

ברוקסיזם – או בלשון העם: שחיקת שיניים לילית, היא הפרעה בתנועת הלסת המאופינת בחריקה או הידוק שיניים במהלך השינה. לעיתים אירועים של שחיקת שיניים כוללים גם רעש של חריקת שיניים, אבל לא תמיד. הפרעות תנועה ידועות אחרות במהלך השינה הן זריקת רגליים, טיקים וכו.

התופעה שכיחה בקרב 10% מהמבוגרים וכ-20% בילדים. אנשים רבים שואלים רופאי שיניים: הילד שלי חורק שיניים בלילה, מתי זה עובר? זה נורמלי? ובכן, יתכן וזה יחלוף מאליו, ויתכן והשחיקה תימשך גם לגיל הבגרות. בהתאם, כדאי להיות במעקב אצל רופאי שיניים אחת לתקופה.

בין הגורמים המחמירים את השחיקה, ניתן למנות: מתח, אלכוהול ואופי עצבני, או שנוטה להפנים דברים. אנשים יכולים לא להראות כעסים כל היום, אך להוציא את התסכול בלילה על השיניים שלהם.

הידוק השיניים עשוי להוביל לשחיקה מוגברת, פגיעה אסתטית בצורת השיניים, ואף להוביל לשברים בשיניים, בכתרים גשרים ואפילו לשבור שתלים. יש לקחת עובדה זו בחשבון לפני ביצוע השתלות שיניים.

כמן כן הפעילות המוגברת של השרירים בלסתות עשויה להוביל לשרירים תפוסים באזור הפנים והצואר, כאבי פנים, אוזניים וראש. הטיפול המקובל על ידי רופאי שיניים בבעיה הוא באמצעות שימוש במכשיר פלסטיק המונח על השיניים ונקרא: סד לילה.סד זה דומה לסד בו נעשה שימוש בזמן הלבנת שיניים, אולם הוא קשיח.

לא פחות חשוב, כדאי ללמוד שיטות להרגעה עצמית ולהורדת המתח. במצבים מסוימים, שחיקת השיניים היא כל כך קשה, עד שיש צורך לבצע כיסוי מחדש של כל השיניים באמצעות כתרים. גם לאחר ביצוע הכתרים החדשים, כדאי לשים סד לילה על מנת שהחרסינה לא תישבר. כנל"ל למצבים של השתלות שיניים. אם יש לך שחיקת שיניים, אל תיקח זאת כמובן מאליו. פנה אל רופאי שיניים והתייעץ איתם לגבי מניעה ותיקון.