השתלת שיניים בשיטת העמסה מיידית

לא אחת, בתקשורת, אנחנו שומעים על המונח השתלת שיניים בשיטת העמסה מיידית, על פניו, זה נשמע כאילו מדובר על מושג טכני ארוך שכוונתו לא ברורה, אך בפועל, המונח מתייחס לחידוש תפיסתי בעולם השתלות השיניים שהצליח לשנות בצורה חיובית את חייהם של מטופלים רבים. רציתם השתלת שיניים מהירה? קראו את המאמר.

כמו בכל חידוש מסקרן, גם הפעם מתעוררות שאלות חשובות לגבי אופי ביצוע התהליך, ולכן החלטנו לרכז את כל המידע שחשוב לדעת לגבי השתלת שיניים בשיטה זו.

מהי השתלת שיניים בשיטת העמסה מיידית?

השתלת שיניים באמצעות העמסה מיידית ניתן להשוות לכפתור 'הרץ (Forward)' שנמצא בכל די.וי.די, ובאמצעותו, במקום לצפות בסרט באורך מלא ולהמתין לנקודת השיא, ניתן להריץ את הסרט לנקודה הרצויה.

על פי עקרון זה פועלת שיטת 'התקנת שתלים בשיטת העמסה מיידית'. בעבר, היה רופא שיניים מבצע קודם כל את עקירת השיניים הבעיתיות שעוד נותרו באזור המיועד להשתלה, ממתין חודשיים לריפוי, מבצע השתלת שיניים ואז ממתין בין 3 חודשים לחצי שנה  (תלוי אם זה לסת תחתונה או עליונה כי בלסת תחתונה העצם יותר דחוסה מאשר בעליונה). לאחר שחלף הזמן, היה הרופא מוודא כי השתלים נקלטו ומבצע ניתוחון נוסף בו היה פותח שוב את החניכיים, חושף את השתלים, ושם מעליהם כיפות ריפוי. אז שוב היה מחכה כשבועיים, ורק אז היה בונה על השתלים החדשים את השיניים החדשות. מחקרים עדכניים שיצאו בשנים האחרונות מעידים כי ניתן ניתן להשיג תוצאות דומות גם ללא ההמתנה, ולבצע השתלת שיניים ביום אחד.

בהתאם, רופא שיניים עשוי לבצע השתלת שיניים של שתל חדש, ומייד לשים עליו מבנה וכתר זמני עוד באותו יום. מקרים מדהימים אפילו יותר ניתן למצוא צל אנשים שאין להם בכלל שיניים בלסת, וסובלים מאד מתותבות. אלה עשויים באמצעות השימוש בשיטה של השתלת שיניים עם העמסה מיידית לגלות כי כל סבלם היה לחינם, וכי הם יכולים לקבל פה מלא שיניים קבועות תוך מספר שעות בלבד! מתנגדי השיטה טוענים כי מהירותה של השיטה, באה על חשבון האיכות או העמידות של השתלים העתידיים, אך התגלה שאין לכך בסיס. המחקרים הראו כי השתלת שיניים מהירה אינה מקטינה את סיכויי קליטת השתל והיא גם אינה גורמת לתופעות כמו נסיגת חניכיים או אובדן עצם, המחקרים הדגימו כי ההשתלת שיניים עם העמסה מיידית ביום אחד מחזיקה בסיכויי הצלחה דומים לאלו של השתלת שיניים רגילה, גם ברמת התפקוד וגם ברמה האסתטית. יתרה מכך, המחקרים גם גילו כי ההיפך הוא הנכון וכי השתלת שיניים מהירה טומנת בחובה אך ורק יתרונות משמעותיים:

  • היא מקצרת את זמן ההמתנה.
  • היא חוסכת למטופל תהליך ארוך ומייגע.
  • היא מונעת את הסיכוי לזיהומים הנצורים בפתיחת החניכיים כל פעם מחדש.
  • היא מייתרת את הצורך לחשוף את השתלים דרך החניכיים אחרי מספר חודשים (כן, מדובר פה בניתוחון נוסף) וחוסכת כאב
  • והכי חשוב: היא מאפשרת למטופל לשוב לחייו הרגילים במהירות האפשרית.

מה הקאץ'?

בשלב הזה אתם בוודאי חושבים לעצמכם: זה טוב מדי מכדי להיות אמיתי, מה הקאץ'? ובכן, באמת ניתן לראות שלמרות שאלטרנטיבת השתלת שיניים עם העמסה מיידית קיימת, לא כל המטופלים עוברים השתלת שיניים בשיטה הזו אלא לעתים ממשיכים לדבוק בשיטה המסורתית. הסיבה לכך נובעת מן העובדה שלא כל המטופלים נחשבים למתאימים לביצוע השתלת שיניים עם העמסה מיידית. כדי להתאים לשיטה הזו דרושים מספר קריטריונים בריאותיים שלא כל אחד מתאים להם, ובדיוק כפי שלא כל אחד מתאים לבצע השתלת שיניים מכל סוג שהוא, כך גם ישנם מטופלים שמתברר כי הם מתאימים לבצע השתלת שיניים רגילה אך לא מהסוג המזורז. בין הקריטריונים לביצוע השתלת שיניים עם העמסה מיידית נמצאים: כמות עצם מספקת הן מבחינת הגובה והן מבחינת הרוחב, עצם איכותית ללא דלקת משמעותית, מצב חניכיים תקין ללא מחלה דוהרת, אורך השתלים (ככל שהשתל קצר יותר, רצוי לחכות עם ההעמסה שלו), והעומס המופעל על ידי הלסת הנגדית. אדם ששוחרק שיניים למשל – עדיף שיחכה עד שהשתלים יקלטו לפני שיעמיס עליהם את כל עוצמת הפה.

בחירת רופא שיניים להתקנת שתלים בשיטת העמסה מיידית

מאחר שביצוע השתלת שיניים בשיטה זו הוא עניין חדש יחסית, אפשר להגיד שהנושא תפס תאוצה בערך בתחילת שנות ה-90, רופאי שיניים רבים מעדיפים עדיין לדבוק בשיטות הקלאסיות שמרגישות להן "בטוחות יותר" מאשר השתלת שיניים עם העמסה מיידית. זאת ועוד, השתלה עם העמסה מיידית דורשת ידע וניסיון רב גם בביצוע השתלים, (עניין כירורגי) וגם בביצוע הכתרים (עניין פרותטי) ולא לכל רופא שיניים יש את הידע הכפול הזה. רק לשם דוגמא, מומחים לפה ולסת המבצעים השתלות שיניים בדרך כלל אינם עוסקים כלל בביצוע הכתרים, ומשאירים את ביצועם לרופא השיניים הכללי שהפנה אליהם את המטופל להשתלה, רופא שיניים שלא מבצע כלל השתלת שיניים, בטח שלא עם העמסה מיידית. בהתאם, אם החלטתם לבחור בשיטה מהירה של השתלת שיניים עם העמסה מיידית, וודאו כי בחרתם רופא שיניים מנוסה שמכיר את כל רזי הטיפול. רק רופאי השיניים הטובים ביותר יתאימו לבצע תהליך כזה הדורש דיוק ומיומנות רבה. חשוב שלא להתפתות לכל פרסום חולף, או לבחור רופאי שיניים שמציגים את עצמם כמומחי השתלת שיניים מהירה, מהסיבה הפשוטה שאין התמחות כזו. בחר לך רופאי שיניים על סמך המלצות, שים לב שאתה עובר תהליך בדיקה וצילומים מדוקדקים, כולל צילומי CT, כדי לוודא שאתם אכן מועמדים ראויים לביצוע השתלת שיניים בשיטת העמסה מידית. יש לברר היטב מה צריך לפני השתלות שיניים.

צפו גם בסרטון: