כיצד מבצעים כתרי זירקוניה?

אחוז גדול מתוך האוכלוסייה, צריך לבצע כתרים בשלב זה או אחר במהלך חייו. חלק מהאנשים אינם יכולים לקבל את הכתרים הרגילים המכילים מתכת אליה הם רגישים.

אחרים מבקשים פתרון אסתטי טוב יותר על האלטרנטיבות הקיימות. הדרישה מצד הלקוחות לאסתטיקה משופרת ועמידות לאורך טווח הובילו את החוקרים לפתח פתרונות חדשים כמו כתרי זירקוניה (לא, אין קשר לחיקוי היהלומים זירקוניה…).

מחפשים טיפולי שיניים ברמה הגבוהה ביותר? תכניסו ללקסיקון את הזירקוניה. כתרי הזירקוניה עשויים מחרסינה מוקשית ביתר ללא שלד מתכתי.

קיימים סוגים רבים של כתרי זירקוניה, לדוגמא: אי-מקס, לאבה, וולסראם, אימפרס, פרוסרה ואחרים.

כל אחד מהם הוא פטנט רשום של חברה אחרת שפיתחה את השיטה ולכולם בעיה דומה: החומר מתחיל חזק, ועם השנים העמידות שלו יורדת, לעיתים בצורה משמעותית.

כתרי זירוקניה יכולים לבא באיכויות שונות, כאשר החברות המובילות (נכון ל- 2019) הן נוריטאקי היפנית ו-ויטה הגרמנית.

סוגים אלה הם מהחזקים בקבוצה, מתחילים בחוזק של בערך 1200 PSI ויורדים תוך 5 שנים לבערך 700 PSI .כתרי זירקוניה מסוגים אחרים, למשל הוולסרם, מתחילים ב- 700 PSI וחוזקם יורד לכ- 400 PSI בתוך 3 שנים בלבד.

זו הסיבה שכשאתם שומעים פרסומות על כתרי זירקוניה במחיר של כתרים רגילים, רצוי לשאול איזה סוג זירקוניה אתם מקבלים בדיוק.

מלבד היותם של כתרי הזירקוניה עשויים מחומר עמיד, כיום, בעזרת ציוד ממוחשב ותוכנה שפותחה במיוחד, ניתן ליצור אותם בצורה מדויקת המתאימה בדיוק לשיניו של המטופל.

כיצד  מייצרים כתרי זירקוניה?

השלב הראשון של יצור כתרי לאבה מתבסס על הכנת השן לכתר בהשחזה על ידי רופא שיניים, כמו בכתר רגיל.

אחר כך יש לקחת מידה של הכתר, וכאן מתחיל ההבדל. כתרים רגילים לוקחים באמצעות מטבע, מכניסים לפה המטופל כף המלאה בחומר רך דמוי פלסטלינה, החומר מתקשה בפה, ונוצר דגם הפוך (נגטיב) של השיניים.

את המידה הזו ממלאים בגבס נוזלי, שמתקשה בתוך הנגטיב, ומקבלים דגם גבס של השיניים עליו עובד הטכנאי.

כתרי זירקוניה מייצר למעשה מחשב, כאשר הוא מפסל את הצורה ומחלץ אותה מתוך גוש חרסינה, ולכן הטכנאי כמעט ואינו מעורב בתהליך. כדי להעביר את הנתונים למחשב משתמשים בסורק אופטי משוכלל.

למרפאות שיניים בעולם יש סורק בתוך המרפאה עצמה, וכל מה שצריך זה לכוון את המצלמה שלו אל השן המושחזת כדי להעתיק את הנתונים שלה למחשב.

בארצנו הקטנטונת, מחיר הסורק למרפאות גבוה מאד, ולכן במרבית המרפאות עדיין לוקחים מידה בשיטה הישנה, הטכנאי מכין את דגם הגבס, ואז מרכז החריטה מקבל את דגם הגבס אליו וסורק אותו

. בחלק מהמעבדות, בעיקר הגדולות בהן, שם עוברים כתרים ממרפאות רבות, מחזיקים גם סורק.

מכשיר ה C.O.S – Chair-side Oral Scanner פותח לצורך סריקה ופיתוח של כתרי זירקוניה.  מכשיר ה C.O.S סורק את מבנה הפה בטכנולוגיית תלת מימד כך שדרכו ניתן להתאים כתרי זירקוניה בדיוק מרבי עבור המטופל.

C.O.S - Chair-side Oral Scanner

ייצור כתרי זירקוניה באמצעות מכשירי סריקה וחריטה ממוחשבת איך זה עובד?

למכשיר הסריקה, מורכבת מעין "ידית" הבנויה ממערכת סבוכה של עדשות ותאי לדים כחולים, והמאפשרת תפיסה מרחבית מקסימאלית של השיניים החלל הפה. הטכנולוגיה המתקדמת אשר הושקעה במכשיר ה C.O.S, מאפשרת לו לבצע עיבוד תמונה און-ליין. עיבוד התמונה המהיר, נעשה ממש מול עיניו של המטופל.

באמצעות הטכנולוגיה החדישה המושקעת בסורק, ניתן לצפות בתמונה און-ליין בטכנולוגיית תלת מימד (D3 ), ממש כמו טכנולוגיית האולטרא- סאונד התלת ממדית הקיימת היום.

היכולת לעבד תמונה בצורה מהירה כל-כך (מבלי לחכות למעבד) מאפשרת עיצוב מייד של כתרי זירקוניה עוד בחדרו של הרופא מבלי הצורך בהנחיות ובביקורת של המעבדה. תהליך זה חוסך זמן יקר של ייצור כתרים או אי דיוקים בייצור.

כתרי זירקוניה המיוצרים באמצעות מחרטה וסורק הרבה יותר מדויקים בצורה משמעותית מכל כתר המיוצר בטכנולוגיה אחרת. לצערנו הם גם יקרים יותר משום שעלות מערכת כזו לרופא שיניים עשויה להיות מאות אלפי שקלים. תמונה של סורק ומחרטה מרפאתיים:

צפו בסרטון על סריקת שיניים וחריטת כתרים למטה

יתרונות הסריקה הממוחשבת בייצור כתרי זירקוניה

לייצור כתרי זירקוניה בסריקה באמצעות סורק במרפאה מספר יתרונות:

1. מבחינת המטופלים: המטופלים נהנים מהיכולת לצפות בתהליך שיקום השיניים שלהם ויש להם יכולת להיות שותפים פעילים בעת ייצור כתרי הזירקוניה שלהם.

2. מבחינת הרופאים: כתרי זירקוניה המיוצרים דרך הקבצים של הסריקה הוכחו כעמידים לזמן ממושך יותר, עובדה ה מעניקה לרופאים יכולת ביצוע ודיוק טובים יותר בעת השתלת שיניים.

3. מבחינת המעבדות: כתרי זירקוניה המיוצרים באמצעות מכשיר סריקה, מדויקים כל כך עד כי כמעט אין טעויות והחזרות של כתרים. בנוסף, כיוון שהתקשורת בין הרופאים למעבדות היא דרך קבצים דיגיטליים, מהירות הייצור והיכולת לתקן פגמים, גבוהה יותר.

לסיכום, חידושים טכנולוגיים במרפאות השיניים הינם הכרחיים עבור כל רופא שיניים שלא רוצה להישאר מאחור. המטופלים נהנים משירות אמין יותר והרופאים נהנים ממטופלים שמחים וחייכניים יותר.