קרינה בצילומי שיניים

האם רופא שיניים מספר לכם כל מה שצריך על קרינה בעת ביצוע צילומי שיניים?

רוב הסיכויים שרובנו לא הקדשנו לעניין מחשבה. אחרים מסרבים לעשות צילומים בכלל מחשש מפני הקרינה. גם אלו וגם אלו טועים. קרינה נמדדת ביחידות הנקראות ראד. קרינה גבוהה עשויה לגרום למחלות שונות ולהתפתחות גידולים סרטניים כך שברור שחייבים להיות עירניים ולא לקחת את העניין בקלילות. יתרה מכך, אם נחשפת לקרינה, היא לא מתפוגגת עם הזמן. החשיפה מצטברת בגוף והולכת איתך לנצח.

האם צילומי שיניים בטוחים?

נחלק את התשובה לכמה חלקים:
1. בטיחות המכשור – כל מכשירי הרנטגן בארץ נבדקים על ידי היחידה לבטיחות קרינה של משרד הבריאות אחת לתקופה. הסיכויים שמכשיר יהיה לא תקין אפסיים.
2. רמת הקרינה בעת ביצוע הצילום – לצילומים רגילים המתבצעים בתוך מרפאת שיניים רמת קרינה נמוכה במיוחד. למעשה היא נמוכה עד כדי כך, שצילום חזה המתבצע באופן רוטיני לתינוקות כאשר יש חשש לדלקת ריאות, שווה 3600 צילומי שיניים! צילום סטטוס המתבצע במכון (רצוי לבצעו לפני טיפול במקרים של מחלת חניכיים או אבחון טוב של בעיות המשנן בפה) שווה ל-14 עד 16 צילומי שיניים, פנורמי כנ"ל, וצילום סיטי דיגיטום שאותו מבצעים בדרך כלל לפני ביצוע שתלים הוא בעל יותר קרינה, וכמותה משתנה בהתאם לסוג המכשיר. גם הוא בטוח לחלוטין לשימוש. מכשיר פנורמי דיגיטלי נותן צילום של כל הפה בקרינה המשתווה לכ 8 צילומי שיניים לא דיגיטליים בלבד, וסיטי דיגיטלי בערך ל-60 צילומי שיניים קטנים. עדין, מדובר באחד חלקי שישים מצילום חזה של תינוק…

האם יש אלטרנטיבה לביצוע צילום שיניים?

ביצוע טיפול שיניים או השתלת שיניים ללא ביצוע צילום לפני הוא חסר אחריות במידה קיצונית. רופא שיניים לא יכול לראות את כל צידי השן, את מצב השורשים, תמיכת העצם לשן ועוד. בעת ביצוע שתלים ללא צילום מקדים הוא עשוי אפילו לגרום נזק בלתי הפיך. לכן, אין ברירה. חייבים לבצע.רופאי שיניים בד"כ מודעים לצורך בביצוע צילומים ובו בזמן לצורך בביצועם בצורה אחראית ומבוקרת ולעולם לא יבצעו צילומים שלא לצורך. בחלק מהמקרים, צילום פנורמי התחלתי עשוי לגלות גידולים בעצם, עליהם המטופל לא ידע כלל.

רופאי שיניים משתמשים בחלוק עופרת

לפי מחקרים שנעשו הוכח כי על אף שרוב רופאי שיניים יטרחו וישימו עליכם מגן קרינה, אין באמת צורך בו שכן הקרינה ממכשיר הרנטגן היא של קרן ישרה ולא ענן של קרינה. לכן, מכיוון שהוא מצלם את הפה, ממילא אין כל סיכון לשאר הגוף. החלוק לא מגן ממילא על קרינה המתפזרת לתוך הגוף ואפשר לשקול אותו בעיקר בעת ביצוע צילומי שיניים לנשים בהריון (כן, זה מותר, תסתכלו בספר "המדריך המלא להריון ולידה" ותראו). אז למה הם טורחים? קודם כל, הם אמפטיים למטופלים ויודעים שזה מרגיע מאד. מעבר לכך, אם לא יועיל – בטח לא יזיק… מחקרים מסוימים מרפאים כי קרינה מסוימת מגיעה לאזור הצוואר, ולכן עדיף השימוש בצווארון עופרת המגן בעיקר על הצוואר ועל בלוטת התירואיד הממוקמת במרכזו.

לסיכום: רופא שיניים איננו יכול לאתר בעיות בפה ללא צילומים, ובמקרה של השתלות שיניים עשוי אפילו לעשות לכם נזק בלתי הפיך. השימוש בצילומים הוא הכרח המציאות, אולם רמת הקרינה נמוכה עד כדי כך שניתן להגיד עליה שהיא זניחה ובכל מקרה בטוחה לחלוטין לשימוש.