השתלת שיניים קדמיות

האם השתלת שיניים קדמיות שונה משתלים בשיניים בחלקים האחוריים של הפה?

למעשה אותם שתלים בשיניים יכולים לשמש בשני האזורים, כלומר, בהשתלת שיניים קדמיות ואחוריות. אלא שבחלק האחורי הנושא האסתטי פחות קריטי מאשר באזור הקדמי. באזור הקדמי של הפה, אותו מכנים האזור האסתטי, כל שינוי במתאר החניכיים הופך להיות קריטי. קחו לדוגמא שבשיניים קדמיות יש מצב בו החניכיים גבוהים יותר באזור של שן מסוימת מאשר באזור של שן סמוכה. חוסר האחידות בגובה החניכיים יגרום לשם אחת להיראות ארוכה יותר ולאחרת להיראות קצרה יותר. בכל פעם שאותו אדם יחייך, יראה הדבר מוזר למי שצופה בו (ראה תמונה להמחשה).

השתלת שיניים קדמיות – חוסר עצם ונסיגת חניכיים

הבעיה יכולה להחמיר אף יותר כאשר המטופל איבד הרבה עצם באזור הקדמי. זה יכול לקרות עקב תאונה, או אפילו סתם מחלת חניכיים שגרמה לנסיגה של העצם ולאובדן השיניים. כך למשל במקרה הבא, אנו יכולים לראות נסיגה משמעותית של החניכיים עקב אובדן עצם.

קו העצם הנוכחי - כתרים ארוכים משמעותי מהרצוי

במקרה של אובדן עצם זה יהיו לנו שתי אפשרויות:

האחת פשוטה והיא לבצע כתרים שלהם שתי שכבות. שכבה ראשונה עם שיניים באורך נורמלי העשויות מחרסינה לבנה ואז שכבה עליונה נוספת המשחזרת את החניכיים באמצעות חרסינה ורודה. ניתן לראות דוגמא למקרה כזה בתמונה הבאה.

שתלים בשיניים

הבעיה היא שה "טריק" הזה יכול לעבוד בעיקר כאשר השפה העליונה מכסה את רוב החניכיים וגם חלק מהשיניים וכשאותו אדם מחייך לא רואים הרבה מהחניכיים שלו. למעשה מה שאנו מצליחים לעשות פה זה "לטשטש" את המעבר בין השיניים לחניכיים.

במקרים בהם יש למטופל חיוך מלא שיניים המראה חלק ניכר מהחניכיים, תרגיל זה עשוי להיות לא מספק במקרה הטוב, שלא להגיד מכוער במקרה הרע. במקרים אלו נידרש לפתרון אחר.

בעת שאנו מבצעים השתלת שיניים באזור הקדמי, השתלים חייבים להיות בגובה העצם הנוכחית, ואם כאמור, קו זה עלה למעלה, גם השתלים יהיו גבוהים יותר. בהתאם, נאלץ לפני שאנו ממקמים את השתלים, לבנות קודם כל את העצם לגבה המקורי שלה. לא כאן המקום לדון בשיטות שונות של בניית עצם, אסכם רק ואומר כי בהשתלת שיניים קדמיות קל יותר לעבות עצם לרוחב מאשר להוסיף לה גובה.

בניית עצם בהשתלת שינים קדמיות

בעת בניית עצם אנו מוסיפים שכבה של עצם לעצם המקורית וממתינים לפחות 4 חודשים. הזמן מאפשר לגוף לשלוח תאים מהעצם המקורית אל תוך העצם החדשה שהנחנו. אותם תאים קולטים את העצם החדשה והופכים אותה למקשה אחת עם העצם המקורית. דמיינו למשל חומה שנשברה ועלינו לבנות אותה מחדש. נצטרך לצקת עליה בטון רטוב כדי להשלים אותה. לפני שאנו מחדירים דיבלים לתוך החומה עלינו לחכות שהבטון יתקשה וכך גם במקרה של גוף האדם, רק שכאן מדובר בביולוגיה מורכבת. אנו יודעים מה אנו צריכים לעשות, אנו משתמשים בחומרים הטובים ביותר, אולם תאי הגוף לעיתים לא עושים מה שאנו מצפים מהם, או שעושים את מלאכתם בצורה חלקית. כך למשל אנו יכולים להתכוון להוסיף לעצם גובה של 5 מ"מ, רק על מנת לגלות כעבור מספר חודשים שהגוף בנה למעננו רק 3 מ"מ. מה עושים במקרה כזה? או שנתפשר על מה שהצלחנו להשיג, או שנבצע שכבה נוספת.

רק לאחר שיש לנו מספיק עצם, נוכל לבצע השתלת שיניים קדמיות ואז לאחר שה "דיבלים" שלנו מוקמו בגובה הנכון, עלינו להמתין בין 4 ל – 6 חודשים עד שיקלטו בעצם החדשה, לפני שנוכל לבנות עליהם כתרים באורך הנכון.

שתלים בשיניים הקדמיות  – ניסיון הוא שם המשחק

הבעיה מסתבכת עוד יותר כאשר אנו רוצים לשחזר את ה "פפילות" בין הכתרים החדשים. הפפילות הן הדרך בה החניכיים נכנסים למרווח שבין שתי שיניים (ראה תמונה משמאל). בלי פפילות המראה יהיה מכוער למדי (ראה מימין).

שתלים בשיניים הקדמיות

על מנת להמנע ממצב לא נעים זה, על רופא השיניים להיות מנוסה מאד ולהכיר טכניקות מתקדמות. שימוש בשתלים רחבים מדי, מיקום השתלים בזווית לא נכונה, בצפיפות גבוהה או מיקומם בעצם דקה מדי, עשויים להוביל בדיוק למצב כזה. הטכניקה חייבת להיות כה מדויקת, עד כי אפילו ביצוע החתך בחניכיים במיקום לא נכון בעת ביצוע הניתוח לבניית העצם ולאחר מספר חודשים השתלת שיניים קדמיות, עת מבוצע חתך נוסף, מיקום לא נכון של חתך זה יכול להכשיל את התוצאה הסופית. הניסיון והטכניקה הם קריטיים במקרים אלו, ולעיתים, גם בידיים הטובות ביותר, הגוף עושה מה שהוא רוצה ולא מה שרופא השיניים מקווה להשיג למענך.

לסיכום, השתלת שיניים קדמיות באזור האסתטי שונה משמעותית מאשר השתלת שיניים אחוריות. נדרש דיוק גבוה, ניסיון רב, ולעיתים גם מזל על מנת להגיע לתוצאה מצוינת לאורך טווח. שתלים בשיניים קדמיות היא תהליך המצליח לפי המחקר ב- 95% מהמקרים וייתן לך תוצאה מצוינת לטווח ארוך. רק אל תחסוך במקרה זה, בחר נכון כי החיוך שלך תלוי בכך.

המאמר נכתב ע"י דר' מאיר אבירם, רופא שיניים עם התמקצעות ספציפית בהשתלות שיניים.