השתלות שיניים שלב אחר שלב

טיפולי השתלות שיניים מהווים תמיד מקור לחשש בשל היותם טיפולי שיניים מורכבים וארוכים. צריכים לעבור השתלת שיניים? חוששים מהתהליך? אנחנו כאן בשבילכם. לפניכם סקירה קצרה וממצה של השלבים השונים בתהליך טיפול השתלות שיניים, במטרה לסייע לכם להגיע ליום ההשתלה נקיים מחששות ומוכנים לקראת הבאות.

השתלות שיניים – בדיקות מקדימות

השלב הראשון והמקדים המתבצע לפני כל תהליך השתלת שיניים הוא כמובן שלב הבדיקות.

  1. הבדיקה הראשונה היא בדיקת הנחיצות של ההשתלה. על הרופא לבדוק היטב האם השתלה היא אכן הפיתרון המתאים ביותר, ולא לדוגמא טיפול שורש וכתר.
  2. במידה והחליט רופא שיניים כי זהו השתלת שיניים היא הפתרון המתאים ביותר, הוא ישלח אתכם לבצע צילומי שיניים ובחלק מהמקרים אף בדיקות CT של הלסתות. הוא יתחקר אתכם לעומק בדבר המחלות שמהן אתם סובלים, תרופות שונות שאתם נוטלים וכדומה, ייקח את מידות השתלים המבוקשים וייתן לכם הנחיות כיצד להתכונן ליום הניתוח.

♠אם אתם נמנים על הלוקים בחרדה קשה בכל מפגש עם רופא שיניים, זהו המקום לשוחח עם רופא השיניים על ביצוע ההשתלה בהרדמה מלאה ולהבין מה כרוך בכך.♠

השתלות שיניים – התהליך

  • לאחר ביצוע הטשטוש או ההרדמה המלאה, יבצע רופא שיניים קידוח במיקום המתאים, במיקום הנדרש לכך בעצם הלסת.
  • לקדח בעצם הלסת יוברג השתל, שהוא למעשה דיבל עם הברגה חיצונית והברגה פנימית ואליו באותו ניתוח או לאחר מכן, תחובר שן זמנית, או יוצמדו תותבות נשלפות.
  • על מנת להכין את השיניים הסופיות על רופא שיניים להיעזר בטכנאי שיניים. הוא שולח אליו מידות של הלסתות, ואז המעבדה מייצרת למענך כתרים קבועים או תותבות נשלפות בהתאמה המרבית.
  • כאשר השיקום הסופי (כתרים או תותבות) יהיה מוכן, הוא יחליף את השיקום הזמני שהותקן בניתוח והתהליך יסתיים.

במידה ומדובר על השתלת שן אחת, יהיה התהליך קצר יחסית. בעוד השתלות שיניים מורכבות יותר ידרשו החלמה ארוכה יותר.

1. שלב ראשון – צילום השיניים, הלסתות והערכת מצב פה

בהתחלה אנו צריכים להעמיד את המצב בפיך, ולהבין מה מצבך הרפואי ומה הצורך שלך. יש אנשים שיעדיפו תותבות נשלפות מעוגנות לשתלים, ויש כאלה שיעדיפו כתרים קבועים. השיקולים יכולים להיות שיקולים רפואיים, אסתטיים, וכספיים.

הצורך באבחון מקדים נובע מכך שבעת השתלת שיניים, אנו מחדירים שתלים אל פנים העצם של הלסת. פעולה זו דורשת קידוח עדין תחת הרדמה מקומית ובקושי מורגשת.

הקידוח בעצם נמצא בקרוב לעצבים וכלי דם, ולכן חשוב שרופא השיניים ידע על מיקומם ולא יפגע בהם בטעות. בדיקה ראשונית תעשה על ידיו בנוסף לצילומי רנטגן של השיניים ובדיקה מקיפה של הפה.

2. השלב השני – בחירת התהליך ושיטת ההשתלה

לפי המידע שאגר בשלב הראשון (מצב רפואי, צילומים וכו') רופא השיניים מתכנן את ההליך וישתף אותך במסקנות שלו.

ישנן שיטת רבות לביצוע השתלת שיניים, סוגים שונים של שתלים דנטליים, וסוגים שונים של כתרים ותותבות מעל השתלים (השיקום).

לאחר הסבר מפורט על היתרונות, החסרונות, הסיכויים והסיכונים בכל שיטה, תוכל לבחור בשיטת ההשתלה והשיקום הרצויה לך.

מומלץ להתייעץ בשלב זה עם הרופא לגבי כל מה שלא מובן. שאלות לגבי מהלך הטיפול, כמה זמן יארך התהליך, איך השתלת שיניים תשפיע על בריאותך הכללית, ואיזה סוג הרדמה אתה מבקש.

לכשיענו כל השאלות, תהיה רגוע, ותוכל להתקדם לשלב הבא – השתלת השיניים עצמה.
משרד הבריאות מחייב את רופא השיניים שלך לקבל את הסכמתך בכתב. כך שתצטרך לקרוא את הטפסים ולחתום עליהם טרם יום ההשתלה.

3. השלב השלישי – ההשתלה

  • ההליך יתחיל מביצוע הרדמה מקומית. אם אתה חרד מאוד מהשתלת השיניים, ניתן לבצע את התהליך בטשטוש ואפילו תחת הרדמה מלאה. רק רופא שיניים שעבר הסמכה מתאימה יוכל לבצע השתלת שיניים בהרדמה מלאה, אולם מרבית המקרים מבוצעים תחת הרדמה מקומית בלבד, כמו בסתימה.
  • לאחר שהאזור מורדם, הרופא יחדיר את השתלים ויאפשר לגוף לקלוט את השתלים, תהליך ביולוגי שאורך בין 3 ל- 6 חודשים.

בחלק מהמקרים ניתן לבצע את השתלת השיניים עם תותבות או כתרים באותו יום, מה שמכונה – העמסה מיידית.
תוכל לטפל בשן אחת בלבד באותו טיפול או בכל השיניים יחדיו, הדבר תלוי בתכנית הטיפול, במצב הפה, ובהעדפות שלך. הרופא מבחינתו יתכנן את כל התהליך של השתלת השיניים מראש.

4. השלב הרביעי – ההחלמה וקליטת השתלים בפה

לאחר שהרופא החדיר את השתלים לגוף צריך לתת לפה להחלים ולהתחיל תהליך של קליטת השתלים החדשים. לרוב הקליטה תהיה טובה מאוד.

לפי הסטטיסטיקה מדובר בסיכויי הצלחה של – 95%. הסיכויים עולים כמובן אם תוכנית הטיפול נכונה, אם הרופא מנוסה, ואם השתלים היו איכותיים. העצם בלסת גדלה ותופסת את השתל חזק יותר (קליטה של השתל). תהליך ביולוגי זה אורך כשלושה עד שישה חודשים. בתום התהליך ניתן למקם מעל השתלים את הכתרים או התותבות. ההמתנה לסיום הקליטה חשובה על מנת שהגוף יקלוט את השתל החדש ולא ידחה אותו.

קיים גם שיקול נוסף. גם אנחנו מבצעים כתרים זמניים כבר ביום הראשון, לא שמים את הכתרים הסופיים לפני שתם זמן הקליטה. משום שאם השתלים לא יקלטו, ירד לטמיון כל השיקום היפה שעשינו, ואיבדתם כסף רב וזמן משום שתצטרכו לחזור על התהליך מחדש. ההמתנה עם גשרים זמניים מפחיתה את הסיכון הכלכלי שלך, כמו גם את הסיכון הרפואי שלך.

5. השלב החמישי – שיקום הפה

בשלב זה הרופא יבנה את הכתרים או התותבות מעל השתלים שנקלטו. תהליך זה אורך בין פגישה אחת לשמונה, כתלות במורכבות הטיפול ובטכנולוגיה בה נעשה שימוש.

לאחר השלמת תהליך השיקום, תוכל לצאת עם השיניים החדשות שלך, וליהנות מלעיסה נוחה יותר, וחיוך יפה יותר. במקרים המורכבים יותר, יהיה צורך בדרך כלל במספר מפגשים נוספים של איזון. עד שתרגיש כאילו השיקום שנמסר לך הוא חלק טבעי של גופך.

6. השלב השישי – מעקב וטיפול

לאחר סיום השתלת שיניים מתפקידך לשמור על השתלים שנמסרו לך ועל חלל הפה. לא די להסתפק בצחצוח השיניים המוכר.

  • ואנו ממליצים על שימוש יומיומי במכשיר התזת מים, כמו סילונית או ווטר-פיק.
  • כמו כן מומלץ להשתמש בעזרים דנטליים כמו חוט או קיסמי סיליקון.
  • חשוב להגיע לשיננית בתדירות ראויה (בין 3 חודשים ל 6 כתלות במצבך), משום שאבנית המצטברת סביב השתלות שיניים יכולה לגרום לכישלון השתלים.
  • ביקורת רופא שיניים כל תקופה חשובה לאיתור מוקדם של בעיות, ופתרונן בטרם הן הופכות להיות בלתי פתירות.

כדאי לזכור כי העובדה שהחלפת שיניים בשתלים, איננה אומרת שכל בעיותיך נפתרו. נכון, לא יהיו לך באזור המטופל בעיות שיניים, אבל בהחלט יכולות לצוץ בעיות של שתלים. אל תזניח את השתלים שנמסרו לך. התייעץ עם רופא השיניים המטפל וקבל עצות לטיפול נכון לאחר השתלת שיניים.

השתלות שיניים שלבים

תופעות לוואי לאחר השתלת שיניים

למרות סיפורי האימה מסמרי השיער, תופעות הלוואי לאחר ביצוע שתלים דנטליים הן מזעריות, וכוללות בעיקר נפיחות וכאבים מוגברים במקום ההשתלה.

הנפיחות תחלוף במרבית המקרים תוך מספר ימים, ואילו הכאבים יתחילו להופיע עם התפוגגות ההרדמה ויעלמו לאחר יום או יומיים.  אצל רופא שיניים מיומן בתחום שיודע איזה טריק או שניים, יש סיכוי שאפילו לא תהיה בכלל נפיחות או כאבים.

  • תופעה נוספת העשויה להופיע לאחר השתלות שיניים היא שינויי צבע באזור ההשתלה, עקב שטפי דם קטנים באזור .גם תופעה זו תחלוף מאליה תוך מספר ימים.

הוראות לאחר השתלת שיניים

  • בימים שלאחר השתלת שיניים מומלץ להקפיד לאכול מאכלים רכים בלבד.
  • להימנע ממזון חם או משתייה חמה ולבצע שטיפות לחיטוי הפה, על פי המלצתו של אותו רופא שיניים שניתח אתכם.
  • מעבר לכך, כמו לאחר כל הליך כירורגי, מומלץ להיעזר במשככי כאבים במידת הצורך וכן להימנע מפעילות גופנית מאומצת.
  • טוב תעשו אם תיקחו חופשה של יומיים-שלושה ממקום העבודה, שתאפשר לכם לנוח לאחר ההשתלה ולהימנע ממאמץ אשר עלול להחמיר את תופעות הלוואי.
  • חשוב מאוד להקפיד שלא לפספס שום ביקורת אצל רופא שיניים לאחר ההשתלה, על מנת לוודא כי השתלים נקלטו היטב וכי ההליך השיקומי מתקדם כמתוכנן.

אבחון מדוייק להשתלת שיניים

רופא השיניים מנסה לאבחן בעיות שעשויות למנוע את הצלחת השתל. את היחסים בין הלסתות, את העומסים שיופעלו על השתל, או מבנים סמוכים שעשויים למנוע את ביצוע ההשתלה.

במידה והרופא מגלה בעיות כאלו, עשוי להיות נדרש לתכנן טיפולים נוספים כדי להפוך את האזור למתאים להשתלת שן בצורה מוצלחת. הבדיקה של שאר אזורי הפה חשובה כדי לוודא שהפה כולו מסוגל לתמוך ולהתאים לשתל. וכך להבטיח תוצאות טובות וטובות יותר לטווח הארוך למטופל.

זה כולל בדיקת העצמות, הרקמות הרכות, השיניים והמפרקים הסמוכים לאזור ההשתלה. הרופא יכול להשתמש ברנטגן דיגיטלי, CT או תיקרוביומטרי, ואף בטכנולוגיות מתקדמות יותר לאבחון ותכנון ההשתלה.

בנוסף לכך, רופא השיניים יעריך גם את הסיכונים והתועלות של ההשתלה לכל מטופל באופן אישי. זה יכול לכלול את גילו, מצבו הרפואי, רגישות לחץ, רקמות רכות נוספות ועוד. המטרה היא לוודא שהטיפול הוא הכי אופטימלי למטופל וימנע את התמוטטות השתל או בעיות נוספות בעתיד.

מבחינה זו, רופא השיניים עובר בעצם תהליך מדויק ומקיף שמטרתו לאבחן ולתכנן את ההשתלה בצורה הטובה ביותר עבור כל חולה.

צילומי CT לאבחון מדוייק של מצב הפה

עם המידע המדויק מהצילומי CT, רופא השיניים יכול לתכנן את ההשתלה בדיוק ולבצע את הטיפול בצורה הכי אופטימלית עבור המטופל.

זה מקנה יתרון רב בטיפולים של חסרי שיניים או במקרים שבהם העצם או המבנה האנטומי של הפה קשה ועדין ויש צורך בתכנון מדויק ומותאם אישית. נכון, צילומי ה – CT מספקים מבט תלת-ממדי על האזור, ובכך מאפשרים לרופא לראות את המבנה המדויק של העצם ושאר מבני הפה באופן פרטני ומדויק יותר.

בצילום CT ניתן לאבחן גם מבנים רגישים כמו תעלות עצב ורקמות רכות שאינן נראות בצורה ברורה בצילומי רנטגן דו-ממדיים הרגילים. הצילום CT נחשב לאחד הכלים החשובים ביותר בתחום הרפואה לאבחון ותכנון טיפולים רפואיים מדויקים יותר.

ברקמות הרכות ובמבני העצם שבפה, כולל שן ולסת, יש מספר מבנים קטנים ועדינים. היכולת לראות אותם בצורה מדויקת יכולה להיות הכרחית כדי למנוע פגיעה בהם במהלך תהליך ההשתלה.