טיפול שיניים בהריון חלק ב

חשוב אם כן, לכל אשה המתכננת הריון, לעבור בדיקת רופא שיניים, ולוודא כי מצב שיניה תקין.

בספר "המדריך הישראלי להריון ולידה" מאת דר' עמוס בר וטלי רוזין מציינים המחברים:

"טיפול שיניים אינו מהווה בעיה בשום שלב של ההריון, וזה כולל הרדמה מקומית, וצילום רנטגן של השיניים. כמות הקרינה בצילום כזה היא אפסית ואם הוא מבוצע עם סינר עופרת המכסה את גוף האישה ההרה, אין כל חשש שיגרם נזק לעובר. נוסף לביקור אצל רופא שיניים לפני הריון, מומלץ לערוך עוד ביקור שגרתי אחד במהלכו."

שימוש ברנטגן

לפני כשלשה עשורים, הייתה ההמלצה לנשים בהריון לא לעבור טיפולי שיניים במסגרת הטרימסטר הראשון. ההמלצה נבעה מכך שלא היו סינרי עופרת אלא רק מגינים לאזור הצואר, וקרינת מכשירי הרנטגן היתה גבוהה יותר.

כיום, עם הכנסת מכשירי הרנטגן בעלי הבקרה האלקטרונית (ניתן לקרוא ההיסטוריה של רפואת השיניים – התפתחות הרנטגן, באתר זה), השתנתה ההמלצה.

ניתן לעבור צילומי שיניים בכל שלב של ההריון.

עם זאת, מכוני צילום רבים, אינם וכנים לבצע צילומי סטטוס ופנורמי במסגרתם מחשש לתביעות. כפי שהובהר, לחשש זה אין בסיס.

שימוש בזריקות הרדמה

אין כל חשש בביצוע זריקות הרדמה בכל שלב של ההריון. עם זאת, בהריון בסיכון, מומלץ להימנע במידת האפשר, ויש להתייעץ עם רופא הנשים המטפל.

מצבים מיוחדים בהריון

הריון הוא מצב המאופיין בשינויים הורמונליים. שינויים אלו גורמים לשינויים בעיקר באזור החניכיים והעצם התומכת. חשוב מאד כי נשים לפני הריון יעברו ניקוי שיניים (עייני ב'הסברים על טיפולים – מחלות חניכיים באתר זה) כדי למנוע את ההתדרדרות. ניתן לעבור ניקוי גם במהלך ההריון.

פעמים רבות מופיעים גידולים קטנים של בשר פרא בחניכיים הנקראים:

PREGNANCY TUMOR. טיפול ע"י שיננית עשוי לשפר משמעותית את המצב. ההקאות המרובות, הנפוצות בעיקר בשליש הראשון של ההריון, מעלות את רמת החומציות בפה, מה שמסייע לחיידקים לתקוף את השיניים.

כתוצאה מכך יש נטייה מוגברת להיווצרות חורים ולהעמקה של קיימים. יתרה מכך, חורים עמוקים במיוחד עשויים לגרום לדלקות בעצם (אבצסים). דלקות אלו משחררות חומרים מזהמים המגיעים גם לזרם הדם.

חשוב אם כן, לכל אשה המתכננת הריון, לעבור בדיקת רופא שיניים, ולוודא כי מצב שיניה תקין. לפי הוראות היצרן רצוי להימנע מביצוע הלבנת שיניים בזמן הריון.

כמו כן ביצוע שתלים בזמן הריון מחייב ביצוע צילומי CT, אך מכוני הצילום לא מוכנים לקחת את הסיכון שבתביעה אפשרית ומסרבים לבצע. לפיכך רצוי לדחות ביצוע השתלת שיניים בזמן הריון.