מחלות חניכיים – כיצד נמנע סיבוכים מיותרים?

ביקור תכוף במרפאת שיניים: כך נמנע סיבוכים מיותרים במחלות חניכיים, אבל האם זה מספיק?

מחלות חניכיים הן מחלות נפוצות בקרב כל שכבות האוכלוסיה.

ריח רע מהפה נובע לעיתים לאו דווקא מבעיית שיניים, אלא מבעיית חניכיים מתפתחת.

חניכיים הן רקמות שתוחמות את השיניים ובעצם יוצרות הפרדה בין השיניים לגורמים חיצוניים שאנחנו מכניסים לחלל הפה.

החניכיים יוצרות הגנה על הלסת בכלל ועל השיניים בפרט בדומה לעור המגן על שאר גופנו.

רופאי שיניים ממליצים לשמור על היגיינת החניכיים והפה, על מנת לחסוך בהוצאות וטרדות בכל הנוגע לטיפולי שיניים.

שיניים רגישות: הבעיה מתחילה בחניכיים

לפעמים בעת אכילה של דברים קרים או חמים, מתחילים כאבי שיניים. רופאי שיניים יאשרו כי לפעמים זהו תסמין של נסיגת שיניים ולאו דווקא בעיה בשיניים עצמן.

כאשר ישנה נסיגת חניכיים, השורש נחשף וחיידקים יכולים ל"התיישב" על השן בקלות מרובה, עובדה שיכולה לגרום לעששת (שבהמשך יכולה לפגוע בשורש השן ולאלץ את המטופל לבצע בדחיפות טיפול שורש).

רופאי שיניים ימליצו, על מנת להימנע ממצב כזה, בו הופכות השיניים לרגישות, לדאוג להיגיינת השיניים. צחצוח ארוך ונכון יכול להיות טיפול מונע מצוין. רופאי שיניים ישמחו לתת ייעוץ והדרכה בנוגע לצחצוח נכון ויעיל של השיניים וניקוי חלל הפה.

כמו כן, רופאי שיניים ימליצו להשתמש בקביעות בחוט דנטלי, אשר מסייע לניקוי השיניים ולהסרת חידקיים ממקומות אליהן מתקשה מברשת השיניים לחדור. יש לדעת כי גם ניקוב השפה או הלשון יכול לגרום לנסיגת חניכיים. פרטים נוספים על הסיכון בפירסינג, ניתן לקבל אצל רופאי שיניים מומחים.

רופאי שיניים מסבירים: עישון כגורם לבעיות חניכיים

תסמין לדלקת חניכיים הוא חניכיים נפוחות ובעלות צבע אדום אף אם אינן כואבות.

זאת לפחות בשלבים ראשונים של הופעת הדלקת. רופאי שיניים יסבירו כי דלקות נובעות מריבוי חיידקים, אשר גרמו לזיהום בחלל הפה.

נשים בהריון, מעשנים ואנשים שנתונים למצבי לחץ, נמצאים באוכלוסיית סיכון בכל הקשור לדלקות חניכיים. כמו כן, גורם התורשה אינו זניח. לגבי עישון, רופאי שיניים מסבירים כי עישון מחליש את המערכת החיסונית של הגוף כנגד החיידקים המזיקים המצויים בחלל הפה.

עישון הסיגריות מחליש את זרימת הדם לחניכיים וכך פוחתת רמת ההגנה על החניכיים. העישון עשוי לפגוע גם בכמות העצם התומכת סביב שתלים דנטליים באותה מידה שוא פוגע בחניכיים עצמם.

טיפול מונע: ביקור אצל רופאי שיניים ימנע סיבוכים בהמשך

רופא שיניים טוב ימליץ על בדיקות תכופות של מצב חלל הפה.

בדיקות מסוג זה מסייעות לאתר את הבעיה במועד. המלצה נוספת של רופאי שיניים היא ניקוי של חלל הפה וטיפול הסרת אבנית כל חצי שנה לפחות.

כאשר מתגלות דלקות חניכיים, ימליצו רופאי שיניים לטפל בהן באופן מיידי, עקב הסיכון של התפשטות הדלקת למקומות אחרים בגוף.

יש לפנות לבדיקה אצל רופאי שיניים עם הופעת תסמינים מקדימים, כמו ריח רע מהפה, דימום בעת צחצוח השיניים, חניכיים נפוחות ואדומות וחניכיים מדממות.

ביקור תקופתי אצל רופאי שיניים יעזור לנו למנוע סיבוכים בהמשך.