השתלת שיניים ממוחשבת

ביצוע שתלים הוא מיומנות הנרכשת על ידי רופא שיניים באוניברסיטה, בהתמחות או בקורסי המשך.

קיימת חשיבות גדולה ליכולת האישית של רופאי שיניים כשזה מגיע לרמת הדיוק בביצוע השתלות שיניים ולאחר מכן השיקום עליהם (כתרים, תותבות וכו). רופא שיניים שיש לו עין טובה ויד מיומנת יכול להגיע לתוצאות מצוינות, אבל על מנת למנוע טעויות אנוש, פיתחה חברת נובל-ביוקר טכנולוגיה חדשה: ביצוע השתלות שיניים ממוחשבות. אחריה פתחו חברות נוספות, בינהן בישראל חברת MIS וחברת אבדנטל שיטות המסייעות אף הן לביצוע השתלת שיניים ממוחשבת.

השתלת שיניים ממוחשבת – איך זה עובד?

באמצעות תכנה מיוחדת, סורק המחשב את צילומי ה- CT שביצעת במכון ומאפשר לרופא השיניים הדמיה תלת ממדית עליה הוא מתכנן את מיקום השתל הנדרש (ראה תמונה)

צילומי ה- CT

על סמך תכנון זה, מכין יצרן השבלונה סד הדרכה מיוחד ובו כניסות למקדחים ואחר כך שתלים, הממוקמות במדויק בזוית הנכונה לעצם הלסת אליה יש בכוונת הרופא להכניס שתלים (ראה תמונה למטה).

 

בכוונת הרופא להכניס שתלים

תוך די הניתוח, ירכיב הרופא את הסד על החניכיים, יקבע אותו למקומו ויקדח ישירות דרכו בזוית המדויקת (ראה תמונה למטה). כך נוטרלה השפעת הגורם האנושי.

השתלת שיניים ממוחשבת

התמונות באדיבות יצמד הע"מ, יבואנית שתלי נובל ביוקר בישראל.

יתרונות וחסרונות בהשתלת שיניים ממוחשבת

  • יתרונות:

היתרון הגדול ביותר של ביצוע שתלים דנטליים בדרך זו הוא האפשרות לבצע שתלים מבלי שיש צורך לבצע חתכים או תפרים בחניכיים (Flapless Surgery). למעשה רופא שיניים יכול לקדוח ישירות דרך החניכיים. יתרון שני עליו כבר דובר הוא רמת הדיוק בביצוע.

  • חסרונות:

החסרונות טמונים בחוסר היכולת של המשתיל לראות את אזור הניתוח. כאשר המשתיל פותח את החניכיים בהשתלה רגילה, הוא נתקל פעמים רבות בכל מיני תופעות בעצם אותן הוא מתקן במקום. בשיטה זו, מכיוון שאין פתיחה של החניכיים, לא ניתן לגלות בעיות אלו. חיסרון שני: תוספת המחיר. הכנת הסד מצריכה עלות נוספת שעשויה להגיע גם ל – 4500 ש"ח.

מתי מומלץ לבצע השתלת שיניים ממוחשבת?

לא בכל מקרה יש טעם לבצע השתלה בשיטת השתלת שיניים ממוחשבת. ביצוע שתלים על ידי רופא שיניים מיומן או מומחה הוא עניין פשוט ובטוח.עם זאת, במקרים מורכבים בהם רופא השיניים איננו בטוח דיו, או כאשר יש להכניס שתלים דנטליים בזויות מדויקות (כמו למשל בעת ביצוע שתלים בשיטת אול-און-פור על מנת לחסוך הרמת סינוס) או כאשר העצם הנותרת בעייתית מאד, צרה מדיי, או בזווית בעיתית להחדרה, אפשר ואפילו רצוי להשתמש בשיטה.