השתלת שיניים או גשר חרסינה? יתרונות וחסרונות

כברת הדרך הארוכה שעברה השתלת שיניים בשנים האחרונות, מיצבה אותה כאחת השיטות הפופולריות לשחזור שיניים חסרות על ידי רופא שיניים בתוך מרפאת שיניים.

למרות השינויים המהפכניים שחלו בתחום, גם להליך השתלת השיניים ישנם חסרונות, ולכן כדי לבחון את מידת יעילותו של התהליך, נשווה אותו לאלטרנטיבה נוספת להשלמת שיניים חסרות, באמצעות התקנת גשר.

השתלת שיניים מול התקנת גשר

עוד בטרם נשווה בין שני התהליכים, חשוב שנרד לשורשם: השתלת שיניים היא ניתוח כירורגי, אשר במהלכו מבצעים קידוח מדויק בעצם הלסת החשופה ומחדירים לתוכה שתלים.

בתום תהליך ההחלמה, שעשוי להסתיים באותו יום או להימשך שלושה עד שישה חודשים, יבנה כתר מדויק מעל השתל שישמש כשן מלאכותית חדשה.

גשר לשיניים לעומת זאת, מולבש על שתי שיניים בריאות הנמצאות בסמוך לשן החסרה, והן למעשה מהוות את אבני התמך והבסיס לגשר כולו. מדובר בהליך פשוט יחסית שמחזיר למטופל את תפקוד הלסת ברמה מספקת.

השתלות שיניים – יתרונות וחסרונות

  • החסרונות הבולטים שעשויים להרתיע מטופל מביצוע השתלת שיניים הם מורכבות ההליך ועלותו. השתלת שיניים הוא הליך כירורגי, אשר משך החלמתו ארוך יחסית (תלוי במטופל), בעוד שהשלמת שיניים באמצעות גשר הוא הליך פשוט באופן משמעותי, הדורש החלמה קצרה יותר ואפשר לחזור לפעילות רגילה כולל פעילות פיזית קלה כגון אופני כושר, הליכה ושחייה מתונה כבר כמה שעות לאחר ההשתלה.
  • עם זאת, לביצוע השתלות שיניים קיימים כמה יתרונות בולטים אשר אין שני להם בשום הליך מקביל: השתלת שיניים שומרת על גובה העצם, בעוד שבתהליך של גשר ניתן לראות כי מתרחשת נסיגת עצם ושינוי מבנה הלסת עם הזמן.
  • בנוסף לכך, השתלת שיניים דורשת תחזוק קל ורגיל הכולל צחצוח שיניים ושמירה על היגיינת הפה עם חוט או קיסם סטנדרטיים, בעוד שגשר דורש אביזרים נוספים כדי לשמור על תחזוק השיניים ומתן תשומת לב מיוחדת לאזור הפה.
  • על מנת לבצע גשר חרסינה יש להוריד שכבה מהשיניים התומכות לפני ואחרי המרווח, מה שפוגע בציפוי הטבעי שלהן.

השתלת שיניים מול השלמת שיניים באמצעות גשר

  • מאחר ושיניים חסרות עשויות לעורר חוסר בטחון עצמי בקרב מטופלים, מרביתם מחפשים פתרונות אשר יעניקו לפה שלהם מראה טבעי וחיוך בריא. על כן, מטופלים רבים בוחרים, בהמלצת רופא שיניים, לעבור השתלת שיניים, המחזירה לפה את המראה הטבעי מבלי שניתן יהיה להבחין בין הכתר לבין יתר השיניים הבריאות.
  • השתלת שיניים הוא הליך אמין, שאינו כרוך בתופעות לוואי, ושומר על יציבותו במשך שנים ארוכות. לעומת זאת, השלמת שיניים באמצעות גשר נחשב להליך יציב פחות, וזאת משום שיציבותו תלויה בתקינותן של השיניים המשמשות אבני תמך לקונסטרוקציה. על כן, במידה ונגרם נזק לאחת השיניים התומכות, כל מבנה הגשר עשוי להינזק גם כן.
  • היות והליך השתלת השיניים הוא יציב מאוד, המטופל יכול לחזור לפעילות מלאה בתום תהליך ההחלמה, בדיוק כמו בגשר.

אז מה עדיף?

במחקר שנערך באוניברסיטת UCLA לפני כשני עשורים נבדקו עשרות אלפי מקרים של ביצוע גשר חרסינה לעומת ביצוע השתלות שיניים

.המחקר ניסה לבדוק מה עדיף, והגיע למסקנה אחת בולטת, שלפעמים עדיפה שיטה זו ובחלק מהפעמים עדיפה שיטה שנייה.

בקיצור, לכל אדם עשויה להתאים שיטה אחרת, ואין עדיפות באופן כללי לזו או לזו. מה מתאים לך?

גש אל רופא שיניים שתה סומך עליו, בצע צילומים והתייעץ איתו גם לו, כאיש מקצוע, ההחלטה איננה תמיד קלה.