איך מתמודדים עם ריח רע מהפה?

מספר רופאי שיניים וחוקרים קבעו, כי ריח רע מהפה, מתרחש, בדרך כלל, כאשר חיידקים מפרקים תוצריי מזון שוניםפ בפה, ומפרישים את צואתם לחלל האויר. הריח המתקבל נושא בחובו תרכובות גופרית שאינן נעימות לאף האנושי.

החיידקים נמצאים בחלל הפה, האף או הבטן. למרות שריח פה רע נפוץ בכל גיל או מין, עדיין, ניתן להגדיר מספר מקרים המאפשרים היווצרות של מצב זה:

  1. תפקוד לקוי של האף, עקב הצטננות, נזלת, אלרגיות או סינוסיטיס.
  2. פגם גנטי באזור הנחיריים.
  3. רובד חיידקים הנמצא על השיניים (או בין השיניים), על הלשון ועל החניכיים או הגרון.
  4. תזונה לקויה, אכילת מזון שאינו טרי ועוד.

ניתן לטפל בריח רע מהפה באמצעות תכשירים ייעודיים, שינוי הרגלים או צריכת מאכלים מסוימים, אך במקביל, חשוב לבקר אצל רופא שיניים על מנת לוודא כי לא מדובר בגורם בריאותי, ואם כן, לטפל בו קודם.

תפקידו של רופא השיניים

כיצד רופא שיניים יכול לעזור בהתמודדות עם ריח פה רע? במספר דרכים:

  1. אם מדובר בעששת, מחלת חניכיים או מצב רפואי אחר הגורם לבאשת הפה, תפקידו של כל רופא שיניים, הוא בראש ובראשונה לטפל בחולי / זיהום זה. במידה ולאחר הטיפול עדיין קיים ריח הפה לא נעים, יש צורך לערב את רופא המשפחה להמשך טיפול.
  2. תפקידו של רופא שיניים במקרה של ריח פה רע, בא לידי ביטוי גם במצבים של תותבות(על שתלים דנטליים נפרט בהמשך המאמר) , כתרים, גשר וכיוצא בזה. במקרים אלו, ייתכן שיהיה צורך בהוראות ניקוי ספציפיות, אותן יכול לספק רק רופא שיניים.

הטיפול הביתי

תפקידו של רופא שיניים, רחב ככל שיהיה, אינו מסוגל למנוע ריח פה רע באופן מקסימאלי, אם לא יתקיים שיתוף פעולה, והמטופל ייבצע מספר צעדים בביתו.

על כן, חשוב להקפיד על היגיינת פה מלאה, הכוללת:

  1. צחצוח שיניים 2-3 פעמים ביום, במיוחד בבוקר ולפני השינה (לאחר הארוחה)
  2. ניקוי באמצעות חוט דנטלי
  3. שימוש במי פה המחטאים את הפה, מונעים חיידקים ומפחיתים את באשת הפה
  4. ניקוי הלשון באמצעות מגרד לשון ייעודי, במיוחד באזור האחורי של הלשון, שם יש לרוב הצטברות חיידקים

במקרה של שתלים דנטאליים, ניתן להקפיד על היגיינת הפה בדיוק כמו בשיניים טבעיות, זאת באמצעות הדרכים שהוזכרו לעיל. מומלץ להתייעץ עם רופא שיניים לגבי אופן טיפול מיוחד, אם ישנו, ולכן, מי שמבצע השתלת שיניים ברמת גן או ראשון לציון, כדאי שיתייעץ עם רופא שיניים הגר בעיר, בסמוך למקום מגוריו.

תזונה נכונה

לתזונה תפקיד משמעותי בהיגיינת הפה. ישנם מאכלים מסוימים המקדמים את זרימת הרוק ומצמצמים היווצרות של ריח פה רע, כמו סיבים תזונתיים וירקות (העשירים בהם). צריכה גבוהה של מים (רגילים) ואכילת ארוחת בוקר בריאה, אף הן מרחיקות את הצטברות החיידקים.

לעומת זאת, צריכה של נוזלים ממותקים, ואפילו חלב, העשירים בסוכרים וחומצות, מעודדת את צמיחת החיידקים, ומובילה לריח פה רע. צמיחת החיידקים גורמת גם למחלות נפוצות נוספות המצריכות ביקורים אצל רופא שיניים, טיפולי שורש, ניקוי אבנית, עקירות, שתלים דנטאליים וכיוצא באלה.

טיפ לטיפול מהיר

לפעמים, אין זמן לטיפול מעמיק של רופא שיניים, וצריך לטפל בריח הפה לטווח הקרוב והקצר, לשם כך, ניתן להשתמש במסטיקים או סוכריות בטעם מנטה או טעם מרענן אחר. ללא סוכר, כמובן.