חורים בשיניים – למה זה קורה לי?

חורים בשיניים הם תוצאה של חדירה חיידקים דרך האמאייל המגן על כותרת השן. למה הם שם בכלל, ואיך ניתן למנוע התפתחות חורים בשיניים?

איך נוצרים חורים בשיניים?

חורים בשיניים מתתחים בעיקר בחריצים העמוקים שעל החלק הלעיסי של השן, או בנקודות המגע בין שיניים סמוכות. הסיבה לכך שהם מופיעים שם דווקא, היא שבשני אזורים אלה קשה מאד לנקות את החיידקים המצטברים.

קיימים הרבה סוגים של חיידקים בפה, והם חיים בשיווי משקל בינם לבי עצמם, ובינם לבין מנגנוני ההגנה שיש לנו בפה. עם זאת קיימים חיידקים שונים שעשוייים לגרום לנו נזקים, וכשזה מגיע ליצירת חורים האשם העיקרי הוא חיידק מסוים שנקרא סטרפטוקוקוס מוטנס (Sreptococus Mutans). חיידק זה ניזון בעיקר מסוכר, וכשהוא בולע סוכרים, כמו כל בעל חיים אחר שאוכל מזון, אחרי זמן מה הוא יוצר הפרשות. הפרשת החיידק היא חומצה, במעכלת את זגוגית השן.

ברוק שלנו יש חומרים מיוחדים שאמורים לסתור את החומציות הזו, אולם כשמצטבר מספר רב של חיידקים, הם יוצרים שכבה על גבי השן או בתוך החריצים, אליה הרוק לא יכול לחדור בקלות. הם יושבים שם, אוכלים סוכר, ומפרישים חומצה להנאתם. עם הזמן, החומצה שמעכלת את פני השטח של השן, חודרת עמוק יותר ויותר. קודם כל דרך שכבת האמאייל, ואחר כך היא מגיעה לשכבה הנקראת דנטין.

חדירה לשכבת הדנטין כבר מאופיינת ברגישות חזקה, בעיקר לחום וקור, אבל גם למזון מתוק או חמוץ.  אם לא נטפל בשן בשלב זה, החור בשן יעמיק עוד יותר ויגיע עד למוך השן, שהיא השכבה הפנימית ביותר של השן המכילה כלי דם ועצבים. הגעת חיידקים לשכבה זו מאופיינת כבר בכאב שיניים חזקים, ובשלב זה כבר לא ניתן לבצע סתימה, אלא חייבים כבר טיפול שורש.

איך ניתן למנוע חורים בשיניים?

קל למנוע היווצרות של חורים בשן. לא ניתן להעלים לחלוטין את החיידקים מהפה, גם לא באמצעות אנטיביוטיקה, ולכן, מה שאנחנו כן יכולים לעשות זה אחד משני דברים:

1. למנוע מהחיידקים סוכר. תזונה דלת סוכר תימנע מהחיידקים את המזון לו הם זקוקים ותפחית את מספרם. אם אין להם סוכר, הם לא אוכלים, ובהתאם, גם לא מפרישים סוכר. זה לא שחייבים להימנע ממזון מתוק, כי ניתן לאכול סוכריות ללא סוכר המבוססות על ממתיקים מלאכותיים. כמו כן רצוי להימנע ממיצי פירות טבעיים המכילים אחוז גבוה של סוכר, קולה ומשקאות מוגזים שאינם דיאט, וכו.

2. להקטין את כמות החיידקים על ידי פינוי שלהם מהאזור. צחצוח שיניים פעמיים ביום, בתנאי שהוא מבוצע נכון, יכול לעזור רבות לפנות את שכבת החיידקים המצטברת על השיניים, אבל זה לא מספיק. למרווחים בין השיניים לא ניתן להגיע עם מברשת שיניים, ויש צורך בעזרים נוספים כמו חוט דנטלי או קיסמים כדי לחדור למקומות קשים אלו. תוכלו לראות באתרנו סרטוני הדרכה ומאמרים על איך ניתן לצחצח שיניים נכון.

3. לתפוס את החורים כשהם עוד קטנים. ביקור כל חצי שנה לצורך ביקורת אצל רופא שיניים שיבדוק את הפה ויבצע צילומים, יכול לזהות מבעוד מועד חורים כשהם עוד קטנים. חור קטן שווה סתימה קטנה, חור גדול שווה סתימה גדולה, חור ענק שווה טיפול שורש ואז מבנה וכתר. עדיף להגיע כשהם עוד קטנים ולחסוך גם בריאות וגם הרבה כסף.