סיבות להופעת ריח פה

ריח פה הינו תופעה מוכרת ומצערת. בשנים האחרונות, כמויות גדלות והולכות של מטופלים פונים אל רופאי שיניים ומבקשים לעבור טיפול למניעת תופעה זו.

הטכנולוגיה הרפואית המתקדמת של ימינו מעמידה לרשותם, היום, יותר מאי פעם, כלים המאפשרים לטפל בתופעה ביעילות רבה. מהם הגורמים לתופעה זו? האם יש דברים שאנו יכולים לעשות במטרה להימנע מן הבעיה? המדריך הבא ינסה לשפוך מעט אור על שאלות אלה.

פירוק חלבונים יוצר ריח פה

אצל חלקנו קיימים בחלל הפה חיידקים מזיקים, המפרקים את החלבונים אותם אנו צורכים במהלך הארוחות ובכך גורמים להשתחררות של גזים (מתיל מרקפטן, פוטרצין ומימן גופרי) המביאים לכך שמפינו ינדוף ריח רע. גזים אלו עולים מן המעי אל מחזור הדם שלנו, ובסופו של תהליך הם נפלטים מן הריאות שלנו אל חלל הפה, וגורמים לריח רע ועז במיוחד.

מחלות חניכיים כמקור לבעיות ריח פה

אצל חלקנו נוצרים בין החניכיים לשיניים מעין "כיסים", בהם מצטבר פלאק. הפלאק הוא שכבה המכילה, בין היתר כמויות גדולות של שאריות מזון ובקטריות, הנרקבות ופולטות ריח רע מחלל הפה שלנו. תהליך זה גורם, בין השאר, להחלשת החניכיים שלנו, לדלקות שונות ולהצטברות מזיקה של חיידקים.

יבוש רוק יוצר פה מסריח

אחד מתפקידיו המרכזיים של הרוק בפינו הוא לאזן את ריח הפה, שכן הוא מפנה מחלל הפה את שאריות המזון שעשויות להרקיב ואת הבקטריות היוצרות גזים מזיקים. כאשר הרוק בפינו מתייבש, תופעה העלולה לנבוע מסיבות שונות, כגון אף סתום, צום ונטילת תרופות, הוא אינו מסוגל לבצע את תפקידו. כתוצאה מכך עשויות להצטבר בפינו שאריות מזון רקובות, המדיפות ריח רע. רובנו מכירים את התופעה, שכן היא מתרחשת בדרך כלל בבוקר, כשאנו מתעוררים משנת הלילה. רבים, עם זאת, סובלים ממנה גם לאורך רוב שעות היום.

חיידקים

לעתים עשויים להצטבר בחלקה האחורי של הלשון שלנו חיידקים מזיקים, אשר אינם מוסרים במהלך צחצוח השיניים הקבוע שלנו. בנוסף קיימים חיידקים אחרים, שעשויים להתמקם על השקדים שלנו, כתוצאה מדלקת גרון כרונית. חיידקים אלו גורמים לעתים לצלקות ופצעים בשקדים, אשר סופחים שאריות מזון שנרקבות עם הזמן ומדיפות ריח רע.

סיבות נוספות

ריח פה רע עשוי להתעורר גם בעקבות פטריה שמופיעה על הלשון או בעקבות שינויים הורמונליים שגרתיים. גם סיבות תורשתיות עשויות לגרום לחלקנו לסבול מריח פה רע. למרות שאין הוכחות מדעיות לכך, על פי הסטטיסטיקה שמתפרסמת מעת לעת, נראה שצאצאיהם של הסובלים מריח פה מתאפיינים בסיכויים גדולים יותר לסבול גם הם מן הבעיה.

כיצד ניתן לטפל בתופעה של ריח פה?

כיום קיימים טיפולי שיניים שונים העשויים למגר, אחת ולתמיד, את תופעת ריח הפה. כמעט כל רופא שיניים אליו תפנו, יוכל לקבוע האם אתם סובלים מן הבעיה, ולפתור אותה בעזרתו של טיפול פשוט. מרפאות שיניים רבות בישראל ערוכות לטפל בקלות בתופעות אלו, והמלצתנו היא לא להשתהות ולטפל במהירות בבעיה.