9 שאלות לפני שתחליט אצל מי לעבור השתלות שיניים?

למה בכלל חשוב מי יעשה לי השתלת שיניים?

השתלות שיניים אינן סתימות. מדובר בטיפול מורכב יותר שמחייב ידע מעמיק יותר. בין אם אתה צריך להשלים שן חסרה, לעגן את התותבות שמציקות על תיקתקים כדי שלא יזוזו, או שהחלטת שאתה מעונין לקבל חיוך מושלם עם שיניים קבועות מחרסינה, התהליך לא יגמר בשלב אחד.

כשמודעות בעיתון מבטיחות לך שיניים תוך 3 שעות, מה שהם מבטיחות למעשה זה שיניים זמניות קבועות בפה ביום הראשון. לאחר מכן יש צורך בהמתנה של כמה חודשים לקליטת השתלים, ואז מוחלף השיקום הזמני שקיבלת ביום הראשון בתותבות או כתרים סופיים. ההחלפה מבוצעת ב- 4 עד 6 פגישות נוספות.

גם כשסיימת את התהליך, יהיה לך צורך בתחזוקה שוטפת אחת לתקופה, ולעיתים גם תיקונים ושיפורים לאחר שנתיים שלוש של שימוש. בהתאם, קח בחשבון שמדובר במערכת יחסים של שנים עם המשתיל וצוות המרפאה שלו, ועליך לבחור בקפידה.

אפשר לתמצת את הנושא ל-9 שאלות עיקריות שאתה צריך לשאול את עצמך לפני שתחליט:

  1. מי הרופא הטוב ביותר לביצוע ההשתלה?
  2. אילו שתלים הכי טובים לי?
  3. איך ישפיע מיקום המרפאה על חווית הטיפול שלי?
  4. האם הרופא זמין לי במקרי חירום?
  5. מי מבטיח שאהיה מרוצה מאיכות השיניים שאקבל בסוף?
  6. משך הזמן עד שאקבל שיניים קבועות.
  7. אני חרד מהטיפול, איך אפשר להקל עלי?
  8. כמה זה הולך לעלות לי?
  9. מה הכי חשוב ושכחתי לשאול?

1. מי מומחה להשתלות שיניים?

בישראל אין התמחות מוכרת בהשתלות שיניים. כל רופא שעבר קורס יכול למעשה לבצע השתלות שיניים, בדומה לטיפול שורש או כתרים. מן הסתם, כשאתה בוחר רופא שיניים, ובמיוחד אם אתה זקוק לטיפול מורכב כמו שתלים, תעדיף רופא בעל ניסיון רב בתחום. מקובל לחשוב כי בעלי הניסיון הרב ביותר הם הכירורגים לפה ולסת ומומחי החניכיים שבמהלך התמחותם עוברים הכשרה בהשתלות.

עם זאת, מומחים אלה מבצעים בדרך כלל את השתלים בלבד, ולא את השיקום שמעליהם (התותבות או הכתרים).

לצורך הצלחת הטיפול והישרדותו לאורך זמן, על הרופא המטפל להיות בעל ראייה רחבה יותר של המצב, ונדרשים ידע וניסיון בשיקום ובכירורגיה בו זמנית.

בהתאם, יהיה לך צורך בשני רופאים: מומחה שיבצע את ההשתלה ורופא משקם.

לחלופין קיימים רופאי שיניים מנוסים מאד המסוגלים לבצע את שני השלבים גם יחד.

בניגוד למצב בישראל, במספר מדינות בחו"ל מכירים בהשתלות השיניים כהתמחות נפרדת.

העמותה הבינלאומית להשתלות שיניים מקיימת מזה שנים בחינות אותן יכולים לעבור רק רופאים מנוסים שצברו לא מעט הצלחות.

בתום בחינת הגמר מקבלים אותם רופאים תואר "Diplomate" מטעם העמותה. תואר זה מוכר כהתמחות בהשתלות שיניים במדינות כמו גרמניה ופלורידה, אך עדין לא בישראל.

2. אילו שתלים הכי איכותיים?

מכיוון שכמעט כל השתלים בעולם עשויים מאותו חומר, וכולם מצליחים באותה מידת הצלחה (ע"פ המחקרים בכ- 95% מהמקרים) ושורדים באותה מידה של הצלחה לאורך שנים (לפי המחקרים כ- 82% מהשתלים ישרדו בטווח של 20 שנה), קשה להצביע על שתל שיהיה טוב יותר מאחרים מבחינה פרקטית.

שתלים המיוצרים בארה"ב וגרמניה נמכרים בישראל, בעוד ששתלים המיוצרים בישראל מיוצאים ונמכרים בעולם כולו.

על מנת להבטיח כי השתל שאתה מקבל הוא באיכות הגבוהה ביותר, במרפאתנו עושים שימוש רק בשתלים שאושרו לשימוש ע"י משרד הבריאות, ויש להם תקן אמריקאי (FDA) ואירופי (CE) גם יחד.

אז איזה שתלים הכי טובים?

השתלים שצורתם תואמת לצורת העצם שלך בצורה הטובה ביותר. התאמה זו ניתן לברר באמצעות צילום CT. במרפאות מסוימות תוכל לקבל צילומים אלה חינם, ובאחרות ישלחו אותך למכון ותאלץ להיפרד מכמה מאות שקלים. רוב הרופאים מבצעים שתלים רגילים בלבד, ומתי מעט יודעים גם לבצע שתלים מיוחדים למחוסרי עצם כמו שתלים חובקים, שתלים בזאליים ושתלי זיגומה.

3. איך ישפיע מיקום המרפאה על חווית הטיפול שלי?

מכיוון שתצטרך להגיע לא מעט פעמים למרפאה, אם לסיום התהליך עצמו, ואם לביקורות ותחזוקה בשנים הבאות, כדאי שיהיה לך נח להגיע למרפאה. אם יש לך רכב, כדאי מאד שתהיה לך חניה נוחה באזור. אם אין לך, הדבר עשוי לגרום לך לבזבז זמן רב על חיפוש חניה באזור. אם אין לך רכב, כדאי לך לבדוק האם יש תחבורה ציבורית נוחה בקרוב למרפאה, או מה מרחק המרפאה ממך.

במרפאות 'טיפול בחיוך' בר"ג ובראשל"צ אפילו מציעים הסעה מביתך למרפאה ובחזרה חינם. רמת שירות שקשה לחקות.

4. זמינות הרופא למקרי חירום

נניח שהתעוררה בפיך בעיה פתאומית, ואתה סובל מכאב או סתם אי נוחות. מן הסתם תרצה להתקשר בדחיפות למרפאה בה טיפלת. אבל מה קורה אם הרופא בחו"ל, או שהבעיה התעוררה באמצע הלילה, או בשבת? עם מי אתה מדבר? עדיף בהתאם למצוא מרפאה שלה קו חירום הזמין לך 24 ש' ביממה, 7 ימים בשבוע, ועומדת לשירותך בכל שעות היום. מרפאות ובהן רופא בודד לא יעמדו בכך ונחוץ לשם כך צוות רופאים גדול, שמגבים זה את זה, כך שאתה אף פעם לא לבד.

5. איכות השיניים שתקבל בסוף

בסופו של דבר, יופיו של החיוך שלך נקבע לא על ידי השתלים, אלא על ידי צורת השיניים שייצמדו אליהם בהמשך. השתל הוא רק דיבל המעוגן בתוך העצם שלך. לא רואים אותו חיצונית כלל.

כאן יש הבדל משמעותי בין המרפאות משום שעל מנת לייצר את התותבות או הכתרים, מרפאת השיניים צריכה להיעזר בטכנאי שיניים. או

תו טכנאי יכול להיות אומן מוכשר יותר או פחות, ועל רופא השיניים לבדוק כל שלב בתהליך הייצור על מנת לוודא כי אין עומס גדול מדיי על השתלים, וכי המוצר שתקבל מדויק, עמיד לאורך שנים ומעולה מבחינה אסתטית. כדאי לך לעמוד על כך שתהיה שותף לכל השלבים של עיצוב השיניים שלך, ולבקש לקבל תעודת אחריות חתומה למספר שנים.

6. משך הזמן עד שתקבל שיניים קבועות

טיפול שיניים הוא "חוויה" שרוב האנשים היו שמחים לשים מאחוריהם מוקדם ככל האפשר. אנו מעריכים את התחושה, ועושים מאמצים ניכרים כדי לסיים את הטיפול בזריזות מבלי לרדת באיכות הרפואית.

ביצוע השתלת שיניים עם כתרים בתוך כמה שעות, תהליך המכונה 'העמסה מיידית',  הוא אחד הדברים שהתמקצענו בהם במרפאה. אם אמרו לך שאתה צריך תהליך ארוך ומסורבל של בניות עצם, הרמות סינוס, או אפילו בניות עצם בבית חולים, כדאי לקבל יעוץ נוסף.

רופאי שיניים מתקדמי יכולים להציע לך בלא מעט מקרים תהליך חלופי, או לבצע את אותו תהליך בזמן קצר יותר, כי הם מכירים את כל השיטות.

7. אני חרד מהטיפול: איך אפשר להקל עלי לעבור השתלת שיניים? 

חרדה מטיפול שיניים איננה נדירה, ולמעשה, לפי מחקרים שונים, עד רבע מהאוכלוסייה לא יגיע בכלל לטיפולי שיניים כתוצאה ממנה. רופאי שיניים רבים יודעים להקל עליך במגוון דרכים, ועושים שימוש במכשירי הרדמה מקומית ממוחשבים שמונעים את הצורך בשימוש בזריקות רגילות. עם זאת, מעטות המרפאות הפרטיות בישראל שקיבלו אישור משרד הבריאות לבצע השתלות שיניים תחת טשטוש ואפילו הרדמה מליאה (אחת מהן היא 'טיפול בחיוך' סניף גבעתיים).

במרבית המקרים אין צורך בהרדמה מלאה, וכדור טשטוש אחד שתקבל לפני הטיפול יעזור לך להתגבר על החרדה. השפעת הכדור נמוגה בתוך כ-3 שעות, מספיק זמן כדי לבנות לך אפילו לסת שלימה מליאה בשיניים קבועות תוך כדי שאתה מנמנם, וללא העלויות הכרוכות ברופא מרדים.

8. כמה תעלה לי השתלת שיניים?

השתלות שיניים אינן עניין זול, וככל שפיך זקוק לעבודה בהיקף נרחב יותר, המחיר ישקף זאת. פעולות רבות המבוצעות במרפאה ניתנות חינם, ללא כל עלות. בדיקות תקופתיות וצילומים מכל הסוגים, כולל צילומי CT העולים במכונים מאות שקלים, מבוצעים במרפאה ללא עלות וללא התחייבות מצידך. מרפאות מסוימות מציעות אפילו פריסות תשלומים נרחבות של עד 60 תשלומים, עם אשראי חוץ בנקאי שאיננו מעמיס על המסגרת שלך (בכפוף לאישור חברת המימון).

 9. מה הכי חשוב ושכחתי לשאול?

מה שבאמת הכי חשוב זה שתרגיש בטוח. אם אינך חש בטחון ביכולתו של רופא השיניים לבצע את הטיפול בצורה אופטימלית, סמוך על האינטואיציה שלך, ובדוק במקום נוסף. שאל חברים, ואפילו קבל המלצות באינטרנט באתר "מרפאות שיניים מומלצות בישראל".

המאמר הבא נכתב ע"י דר' אבירם ומביע את האני מאמין של מרפאות 'טיפול בחיוך'. השתלות שיניים עם שירות בשיטת 360 מעלות הנותן למטופל מענה לכל צרכיו עם שירות מעולה תחת קורת גג אחת. תוכל לצפות בסרטונים באתר האינטרנט www.draviram.co.il ואפילו לקרוא עדויות מטופלים באתר הפייסבוק: "טיפול בחיוך השתלות שיניים"